Site Announcements



NEWS:

Kovalla pakkasella käynnistäminen

Valvoja: <Mod Team>

Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja sportster2 » 20 Helmi 2011, 10:25

Mitä konsteja auton lämmittämiseen ja käynnistämiseen on todella kovilla pakkasilla, vaikkapa jossain -40 C ja siitä alaspäin?

Lisämausteena vaikka että ollaan reissun päällä ja sähköpistokkeita ei ole saatavilla.




-Tulpat auki ja tippa öljyä joka sylinteriin?

-Moottoriöljyt voi valuttaa lämpiminä pois ja viedä yöksi sisälle. (Voiko tyhjä öljypohja jäätyä tms?)

-Pidetään moottori käymässä 24/7


Vai onko kaikki kikkailu turhaa ja yksinkertaisesti väännetään käymään, jos vaan akku kestää?
Biker by choice, outlaw by prejudice.
Avatar
sportster2
Moderaattori
 
Viestit: 1948
Liittynyt: 28 Loka 2009, 16:38
Cash on hand: 2,223.80
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time
Blog: View Blog (2)

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja saitalieska » 20 Helmi 2011, 11:14

Sehä se on vanha toimiva konsti, että lasketaan ajon päätyttyä nesteet ja öljyt peltipäniköihin ja viijään sisälle lämpimään. Peltipäniköihin siksi, että saa lähtövalmisteluis kuumentaa tulilla viel ne liemet ennen koneeseen kaatamista. Tehoo vielä paremmin kuin pelkkä sisätilois pitäminen.

Akku on syytä myös viijä lämpimään - siin on iso ero pyöritystehossa lämpimän akun hyväksi.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Avatar
saitalieska
Moderaattori
 
Viestit: 497
Liittynyt: 03 Marras 2010, 08:00
Cash on hand: 2,185.55
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja BOB-setä » 20 Helmi 2011, 14:00

Hyviä nuo kaikki ylläällä,öljy se saattaa vaan pyttyyn kipattuna olla enempi haitaks kun se menee niin jäykäks jäätessään. Joku ohut tai ohennettu lämmin öljy vois just ennen käynnistysyritystä auttaakkin hiukan,vaikka crc / w4-40. Silokoni..mites se mahtas,en tiä....

Nykyautoissa on kaikki tällainen järkevä unohdettu kuten huolto ja muut. Vanhoissa on vielä omistajankin varaa kikkailla ja modata,ei ole pakkasessa särkyviä muoviosia pellin alla,nesteiden poistolle helpot pääsyt syylärin alla tms,nyt on kaikki jostain syystä ni helvetinmoisen muovikuoren alla.

Diisselivehkeitä olen surutta toholla kuumentanu,sen kun saa parin tiilen avulla öljypohjan alle sopivalla teholla lämmitteleen niin tuppaa koko kone sulamaan ja lähtee käymään jos ei ole akku jäätyny/hyytyny. Bensavehkeiden lämmitys omalla vastuulla :mrgreen: .Öljypohja vaan ei ole aina se mikä siel alhaalla nykyvehkeis ekana vastaan tulee,laittavat sinnekki muovisia kilpiä jotka syttyy toholla palamaan,saatana. Mutte tehokkain konsti toi onkun webastot pettää ja ei ole sähköistä avustusta saatavana,tulta koneen alle vaan. Starttipilottia ilmanputsariin tai suoraan kaasarin kurkkuun jos ei muu auta. Hyvät öljyt ja diiselissä suodattimet,erillinen jäätymisenesto bensan sekaan jne.Kunnollinen laturi autossa itsessään on myös eduksi sekä iso hyvä akku.Laturi on helpohko vaihtaa moneen perinteiseen ajoneuvoon parissa tunnissa,ja pienellö sovittelulla sinne pellin alle menee myös isompi akku,rautasahaa ja peltisaksia saattaa tarvita muttei mitään ihmeelistä.Laturin saa aika usein kii alkuperäsenkin tilalle,ilman että tarvii hitsausvehkeitä,poraa taasen saattaa tarvita ja pari pidempää pulttia,ja kasä prikkoja vetolinjan säätelyyn,ettei hihna hypi hihnapyörästä koko ajan :lol:

Jos on varaa ostella monen tonnin autoja niin vois olla varaa ostaa myös kunnon kaapelit,ei niitä kympin pakkasessa kovettuvia romuja,paksut vaan kerrasta ni ei harmita. Samaan kauppaan akkulaturi tai mieluiten laturi jossa on myös buusteri. Mullon itellä 6-12-24v iso möhkö,sillä saa buustailtua jäätyneen kuormurinkin starttailua,vie tilaa noin k60 x L30 x s20cm. Mahtuu siis joka ukkelin autotalliin tai muuhun eteisen kaappiin, mutta saattaa se pikkunen buusterikin autaa,niitähä o monia,jotka kulkee huomaamatta autossakin mukana,ihan näppäriä vehkeitä.

Yks halpa ja kompakti apulainen on tietty roikasta virtansa ottava kymmeenen-kahdenkymmenen euron kuumailmapistooli,sillä saa aika hyvin tuikattua ahtaaseenkin rakoon lämpöä,puhun nyt öljypohjan sulattelusta nesteineen.Se öljymäärä kun alkaa siellä lämpiään niin lämpöä hehkuu siit ylöspäin,kohti lohkon kanavia ja kantta.Itse öljypohja harvoin sinälään johtaa lämpöä muualle kuin ite öljyyn jasiinä uivaan öljypumpun imuputkeen,kun siinä lohkon ja pohjan välissä on öljypohjan tiiviste,ja ainoo metallinen kontakti tuppaa jäämään pultteihin. Mutta heti öljypinnan yläpuolella lämpiävän öljyn hehua ottaakin jo vastaan niin runko- kuin kiertokangen laakerit,samoin kuin kampiakselissa kulkeva öljykanava josta on yhteys ristiinporauksin,sinne kiertokangen laakereihin,kaikki notkistuu ja elämä hymyilee.

Pellien alle saa myös sen kiinteen akkulatutin joka ottaa virtansa lämmitystolpasta tai muusta roikasta,lataa akkua aina kun tarttee tai kellon mukaan samalla kun lohkolämmitin kytekytyy päälle.Hinta lienee kymppejä.

Automaattivalot saa autosta poistettua,niitä eik taida lakikaan vaatia. sellaset vie vaan sähköä turhaan,siis jos on tarkotus ottaa vaikka kaverin autosta omaasi apuvirtaa tyhjentyneen akun takia tms niin onhan taas autofirma ajatellu hyvin perkele. Heti ku laitat virrat päälle ja aikeet on vain startata niin polttimot vie sitä sähköö koko ajan. Insinööri on viisas mies.

Kaikenlaiset apulaitteet mitä kampiakselin nokkaan on hihnapyörin viritelty,on myös vain harmiksi käynnistysongelmissa,poislukien laturi :mrgreen: . Ilmastointipumppu on aika jäykkä,sehän on iteasiassa kompressorin tapanen jäykkä möhkö siinä pakkasilla pyöritellä,oikein oiva ja "pakollinen" lisälaite siis,starttimoottori tykkää kun on vastusta,ettei tartte helpolla kieputella :lol: Öljytoimiset tehostimen pumput sun muut,siellon tehostin aika jäykkänä vastuksena pumppuineen meinaan sillon. Ennen aikaan näki vielä melken maasta saakka lähteviä peitteitä konepeltien päällä,sellanen ei ole nykypäivänäkääön hasumpi. Jos ei muuten niin jos alat laittaan vaikka sisätilan lämmintintä auton alle,aikeena sulattaa konehuonetta öljyineen jne,niin iso peite auttaa siinä,estää tuulen tuloa tupaan ja ohjaa/pitää hiukan sitä lämpimän ilman menoa sinne minne pitää,kohti jäisiä öljytiloja,lohkon hyisiä vesiä jne. Koetettu ja hyväksi todettu tuokin.

Mönkijä oli muutamat viikot taivasalla ilman peitettä, ja kun ronkin konekopan irti että pääsin katteleen sinne moottoriin niin öljytikun otettuani totesin öljyn olevan aikaslailla jäykempää kuin siirappi :mrgreen: . Akku näytti jotain 7 volttia,eli aika kaputt. Ei muuta kuin vasaroimaaan ja hakkaan jäät ja lumet (30cm) poies menopelin päältä. Sit kun isoimmat oli poies niin hain pressun hallista ja pari pilkkihaalaria. Satula irti,jotta pääs laittaan buusterin kaapelit kii akkuun,ja lataus päälle. Sitten hain pienen sisätila lämmitteimen autostani,ja se sitten sentin päähän lohkosta,niin että osa puhalluksesta meni suoraan ilman korkkia nyt olevaan öljytilaan. Sitten virittelin pilkkihaalarit silleen et ne peitti mönkijän sen osan jonka alla moottori on,ja tarkistin että lämmityspuhallin saa ilmaa.siihen päälle 2 x 3 m pressu ja menin tunniks laittaan hallin puolelle muita hommia. Aina välillä tsekkasin että akkulaturi toimittaa virtaa ja että puhallin tosiaan lämmittää konetta. Öljy muuttui juoksevaksi,ja kone lämpesi. Tunni päästä sitten lähti käymään,vetelin käynnistrysnarusta parikytä kertaa eka ilman sytytsvirtaa,niin alko öljy kiertään,sitten virrat päälle ja lähti kuin taisto työkkäristä. Ennen tätä ei ollut toivoakaan,eikä kannattanu kun kokeilla kun startatessa vain rele napsu ja mittarivalo himmui :mrgreen: . Seuraava vaihe ois ollu sitten nestekaasutoho moottorin alle ja antaa buusterilla virtaa. Tai sitten aurata lumia sen verran että ois voinu koittaa moottorikelkalla vetää ton koko paskan halliin sulaan.

Lämpö ja tarpeeks virtaa,keinolla millä hyvänsä on musta avainsanoja käynnistysongelmiin pakkasessa. Akkuihin saa pikakenkiä jolloin ne on jopa nopea ilman työkaluja irrtottaa je viedä suojaan kylmyydeltä. Öljytulppiin saa esim biltemasta näppärää avainta. JA nimenomana peltitonkat,niin voi vaikka tulen äärellä säilöö öljyt. Niin ja kannattaa kattoa mitä öljyä sinne koneeseen laittaa,ohjekirjan mukaiset ei todellakaan ole aina,ainakaan pakkasilla oikeat käytännössä.Uusien autojen omistajat tehköön mitä lystää. Sekä ajoissa tehty pakkasnestetsekkaus-lisäys-vaihto,sellasiin että varmasti ei heti parissa kympissä jäädy. Kansiremppa on huimasti kalliimpi kun pakkasnesteen takia kone halkee tai kansi menee kieroon,öljyt,jäähdytysneste kun sekottuu niin ei hyvä,etenkin kun moinen kermanvalea tatina vielä eksyy palotilaan niin voikin jo unohtaa talviset ajelut aika äkkiä. ELi jos syylärissä on sellasta kerman oloista sotkua niin hinatkaa korjaamoon tai tehkää remppa,joskus voi jopa kansipahvin uusiminen riittää etenkin jos kansi on valurautaa eikä alumiiniva,eikä ite lohko ole pakkasessa haljennut. Ainiin mutta lohkotkin on jo monisa tätä lämmössä vääntyvää alumiinia,sekin kai sitten saattaa mennä kieroon eli tulee enempi iltoja kun tallissa palaa valo iltamyöhiin... :mrgreen:

Saitis, voisin kuvietlla että ainakin sinä olet myös joutunu laitteleen diisselin ilmanottoon suodattimeen tai sen taakse,tohoa tai muuta avotulta kun ei ole vanhat vastukset/hehkutulpat/vastuslangat enää hommiaan hoitaneet :?: :mrgreen: . Mä oon isoihin diisselikaseihin ja työkoneisin joskus joutunu tekeen noin kun on ollu pakko rakkineet saada käymään ja toimiihan se.Saas nähä onko tässä vielä edessä kamalat jumpat saada HJ käymään,on joulukuun puolest välist saakka seissy taivasalla :mrgreen: :lol:


vielä yks pieni huomio:
-Auton sytytystulpissa on erilaisia lämpöarvoja. Niitäkin voi tutkailla,ja vaihdella,etenkin itse käynnistykseen auttaa jos hankkii lämpöarvoltaan ns.kuumemmat, eli numeroiltaan pienemmät sekä tulppa-avaimen. Esim jos autosi sytytystulppa on mallia BP9ES niin koitappa tilalle vaikka BP6ES. Jos auto lähtee paremmin käymään, eikä kuitenkaan lämmettyään normaaliin ajolämpöön,käy korkeilla kierroksillä hyvin niin voit vaikka vaihtaa ne normaalitulpat takaisin ja pitää noita matalanumeroisia eli ns.kuumempia autosa mukana. Jokksi piireissä tuttu temppu kun ei meinaa korkeepuristeiset koneet kesällä saati talvella käynnistyä niin pidettiin aina nuo "starttitulpat" mukana ja kun kone läks käymään ja kävi hetken niin laitetiin ne ns.kymäöt tulpat jotka sietää kovempaa rääkkiä/lämpöö. Niillä sitten,kun oli kylmimmät tulpat,sai mellastaa kaasu pohjassa miten vaan,lämpimät tulpat ois hajonnu alta aikayksikön.

Muutaman kerran olen nähnyt alumiiniseen volkkarin kuplan öljypohjaan tarkoitetun mainion öljynlämmittimen. asennettuna muihin autoihin,se on minusta hyvä idea joka kaipais laajempaa suosiota. Kun olis järkevän kokoinen vastus niin öljy kuin myös vesitilassa niin koneet ei ois niin helvetin jäässä ja voitelu toimis pakkasillakin.Moottorihan toimii useimmiten niin että kun kone stoppaa niin kaikki öljy valuu alakertaan,eikä se sieltä nouse ennenkuin öljypumppu sen koneen käynnistyttyä nostaa laakeripinnoille. Joten koneet on kovilla aina,kesälläkin siinä lyhyess'ä startissa. Yhdessä kiihdytyskäyttöön tehdyssä eskortissani ratkasin tämän rakentamalla koneeseen kuivasumppuvoitelun erillisellä sähkösellä öljypumpulla. Melkein koko öljypohja oli poies,ja öljy liikkui erillisestä,öljypohjan korvaavasta öljysäiliöst sähköpumpulla,välissä pieni lauhdutin. Tällasella sain ennen starttia,laitettua öljyt kiertään ennen kuin käynnistin moottorin ja perinteisessä öljypohjassa loiskuvan öljyn tuottamat tehohäviöt ja hetkittäiset voitelu puutteet oli eliminoiu aika hyvin. Tuollaseen sumppuun ois helppo tehä pikakiinnikkeet ja myös vastus,sen saisi irti (toimii myös hitaana varkaudenestona :mrgreen: ) ja lämmitettyä kuten öljypohjaankin jonkun vastusmaton tai kierukan laittamalla. Ja ihan aikuisten oikeasti,ei ole kallis rakentaa...siis kun ajattelen että foorumin väellä on varaa ajella uusilla/uudemmillakin pirsseillä,niin ei tuon muutoksen hinta ole enää järjetön. Persaukiset taas voi sellasen systeemin,sumpun tai öljytilan lämppärin ite edukkaasti soveltaa,jos on hiukankaan intoa,paikka ja jotain kykyä hitsata ja rakennella.
En ole ehkä aina oikeassa,mutta väärässä en ole koskaan.
-Sisälläni viha palaa,iloisesti roihuten.-
"Jos eksyy, lähdethän kothin."
-251-
Avatar
BOB-setä
Platinajäsen
 
Viestit: 636
Liittynyt: 24 Joulu 2010, 10:36
Cash on hand: 2,422.40
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja saitalieska » 20 Helmi 2011, 14:50

No eihä se ihan vierasta ole pitää nuotiota traktorin koneen alla ja starttivaiheessa tyrkyttää tuohikäppyrällä tulta imusarjaan :P
Onnistuu vanhoilla koneilla, mutta meeppä noihi nykysiin digirimpuloihin tulilla lämmittämään. Muovia,muovia, muovia... ja hiirenpaskan kokosia komponentteja menossa pilaan.

Sähköttömyys tekee pienen pikantin lisänsä olosuhteissa. Nestekaasutoholla toimivia letkulämmittimiä näppärämmät rakentelee itte, mutta näkyy niitä saavan tehdastekosenakin kaasutoimisia lämmittimiä:
http://www.nettikone.com/muu-merkki/lammitin/914530
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Avatar
saitalieska
Moderaattori
 
Viestit: 497
Liittynyt: 03 Marras 2010, 08:00
Cash on hand: 2,185.55
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja BOB-setä » 20 Helmi 2011, 15:24

oikeinkin tuttu kapine 8)
En ole ehkä aina oikeassa,mutta väärässä en ole koskaan.
-Sisälläni viha palaa,iloisesti roihuten.-
"Jos eksyy, lähdethän kothin."
-251-
Avatar
BOB-setä
Platinajäsen
 
Viestit: 636
Liittynyt: 24 Joulu 2010, 10:36
Cash on hand: 2,422.40
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja Eliphaz » 20 Helmi 2011, 16:48

Hyvä eepoksellinen hyödyllistä tietoa!

sportster2 kirjoitti:-Tulpat auki ja tippa öljyä joka sylinteriin?


Mitäs virkaa tuolla olisi, muuta kuin koneen kulumisen säästö?

Muutenkin, mitäs jos ottaa vaan sisällä olleen täyden akun, iskee kiinni -40:ssä seisseeseen kärryyn ja törrää käyntiin, luulis hyvällä akulla vaikka minkämoiset siirapitkin siellä öljykanavissa vertyvän? Aina puhutaan että kone kuluu, kone kuluu, ikinä en ole omissa autoissa havainnu minkäänlaista tehohävikkiä vaikka useampi talvi peräkkäin on starttailtu täysin kylmiltään. Niin että milloin se kone sitten alkaa kulumaan, vaan onko mulla ollu vaan niin valmiiksi löysiä ruoskia ettei tunnu missään?
Eliphaz
Pronssijäsen
 
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 22:36
Cash on hand: 650.15
Bank: 0.00
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja sportster2 » 20 Helmi 2011, 17:05

Kiintoisa kysymys tuo kulumisen todellinen määrä, onko sitä paljon vai vähän vai vähän paljon? Autojutuissa kun on perinteisesti monenlaista "varmaa tietoa" ja kaikki keskenään ristiriidassa. Tätä foorumia on siunattu onneksi pätevillä kirjottajilla monessakin aiheessa.
Biker by choice, outlaw by prejudice.
Avatar
sportster2
Moderaattori
 
Viestit: 1948
Liittynyt: 28 Loka 2009, 16:38
Cash on hand: 2,223.80
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time
Blog: View Blog (2)

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja juniper » 20 Helmi 2011, 21:02

Kuinkahan jos nuotion sijasta käyttäisi ulkotulia. Pienempi teho, mutta liekki on melko vakio kokoa, joten ei pääse pahasti yllättäen roihahtamaan.

Tuota lämmitintä käytetty, mutta ei mikään huippu lämmitin. Saattoi johtua pienestä tohosta.
Tietäisitpä poikani, miten vähällä järjellä tätäkin maata/mailmaa hallitaan.
Avatar
juniper
Platinajäsen
 
Viestit: 2871
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 22:17
Cash on hand: 10.00
Bank: 4,065.40
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja saitalieska » 20 Helmi 2011, 21:48

Mitenköhä siinä käy, jos valahtaa vettä ulkotuleen jäisestä koneen kupeesta? Kun eikös niil padoilla ole taipumusta nimenommaan roihahtaa, jos niihin menee vettä?

Mulla myös niin pieni se kaasupoltin, että sillä ei mahottomia lämmitetä :|
Kaivinkoneessa vakiona tohon paikka hydrauliikkaöljyn ja polttoaineen lämmittämistä varten, mutta pitkää saa tommonen tuikku tuhista, ennenko mitää auttaa.

Kierrättikö pelkästään lohkon nesteitä, juniper, vai oliko syyläri mukana kierrossa? Kumpaaki kytkentäversiota nähny ja sehä hukkaa pirusti tehoa, jos siin on syylärikiertokin.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Avatar
saitalieska
Moderaattori
 
Viestit: 497
Liittynyt: 03 Marras 2010, 08:00
Cash on hand: 2,185.55
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja Seropin_haukku » 21 Helmi 2011, 00:37

Traktorin alle nuotio kuulostaa aika nokiselta ratkaisulta. Henkilöauton lämmittämiseen ehkä mieluummin polttelis nuotion hiillokselle, hiilet lapioon ja sitä tarjoais moottorin alle.

EDIT: nuotion palaessa ehtii sillä lapiolla tehdä pienet vallit autoa vasten ettei tuuli vie lämpöä mennessään. Kaikillahan on lapio autossaan, onhan? paitsi minulla, mutta ajankin vaimon autolla
Who are you to tell me to question authority?
Avatar
Seropin_haukku
Moderaattori
 
Viestit: 838
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:32
Cash on hand: 890.20
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja saitalieska » 21 Helmi 2011, 12:48

Nokista ja riskaabelia puuhaa. Ei voi suositella muuta kuin antiikkidieseleille! Bensaa ja muovikilkkeitä ei kärsi olla likellä siin vaihees, kun nuotiolämmityksiin alkaa.

Totta kai on lumilapio :P
Iso ja tukeva lumitöihin, mutta alumiinia, joten siltä osin voi hiilloksen kohentelut unohtaa...
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Avatar
saitalieska
Moderaattori
 
Viestit: 497
Liittynyt: 03 Marras 2010, 08:00
Cash on hand: 2,185.55
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja juniper » 21 Helmi 2011, 12:54

saitalieska kirjoitti:Kierrättikö pelkästään lohkon nesteitä, juniper, vai oliko syyläri mukana kierrossa? Kumpaaki kytkentäversiota nähny ja sehä hukkaa pirusti tehoa, jos siin on syylärikiertokin.

SIitä on jo aikaa. Muistaako kukaan millainen kierto on Panssariajoneuvo 83:ssa?
Tietäisitpä poikani, miten vähällä järjellä tätäkin maata/mailmaa hallitaan.
Avatar
juniper
Platinajäsen
 
Viestit: 2871
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 22:17
Cash on hand: 10.00
Bank: 4,065.40
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja Vesseli » 21 Helmi 2011, 14:11

Nuotiota parempi öljypohjan lämmitys lienee esim grillihiilillä lämmitys, ei tule niin paljoa lieskaa ja nokea. Hätäpäissään voi alustana käyttää rautaista betonilapiota(alumiininen lumilapio saattaa sulaa).
Vesseli
Pronssijäsen
 
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:48
Cash on hand: 50.00
Paikkakunta: Länsi-Siperia
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja Bushmaster » 09 Maalis 2011, 08:04

Mitenköhän mahtaisi toimia, jos moottorin voitelu- ja muiden lämmöstä tykkäävien järjestelmien ympärille virittäisi lämpövastukset parin kilowatin luokkaa ja iskisi pikkuisen generaattorin kiinni ennen käynnistämistä? Idea on siis se, että tollaisen pienen parin kilowatin myllyn saa helposti mukaan lämpöiseen vaikka olalla kantaen.

Toisaalta, pikkugeneraattorien hintoja katsellen saa olla todella kylmää ja todella pitkään että homma löisi leiville. :mrgreen:
Bushmaster
Platinajäsen
 
Viestit: 828
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 17:46
Cash on hand: 1,092.30
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Re: Kovalla pakkasella käynnistäminen

ViestiKirjoittaja saitalieska » 09 Maalis 2011, 08:24

Verkkosähköttömässä paikassa tuo Bushmasterin keksintö toimisi oikein hyvin. Kustannusta tietysti aikalailla...

Oleellisesti käynnistämistä helpottavat vastukset ei tarvi edes mahdottomia tehoja. Kahdella kilowatilla lämpiää jo raskaampikin kone.
Vertauksen vuoksi: miulla on 200W lattialämmityskaapeli hevosen juoma-astian alla ja se riittää pitämään 40l astian sulana kymppiasteen pakkasille.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Avatar
saitalieska
Moderaattori
 
Viestit: 497
Liittynyt: 03 Marras 2010, 08:00
Cash on hand: 2,185.55
Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Seuraava

Paluu Ajoneuvot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa



Ads Free Forum Hosting | APAC Free Forum Listing | EUROPE Free Forum Listing | USA Free Forum Listing | Terms of Service | Privacy